Govor

Hvala za besedo, predsedujoči. Vlada je v zadnjem času sprejela dva sklepa, s katerimi je napovedala povečanje izdatkov za izpolnitev zavez do Nata, kot temu sama pravi dejansko za izpolnjevanje in poglabljanje Natovih interesov. V Združeni levici temu nasprotujemo iz treh razlogov. Prvi problem je, da povečanje teh izdatkov ne bo povečalo k izboljšanju obrambne sposobnosti države, ampak izključno k povečanju uporabnosti Slovenske vojske za Nato. Ker zakaj Nato zahteva, da opremimo dve bataljonski skupini z 1,2 milijardi evrov? Zato, ker Slovenska vojska trenutno ni opremljena za sodelovanje na operacijah Nata velike intenzivnosti v tujini.

Drugi problem je seveda v tem, da če nameniš več denarja za interese Nata ostane manj denarja za zdravstvo in socialne ukrepe, torej za to kar potrebujejo državljani doma.

Če samo za ponazoritev povem naslednje. Ravnokar je bil odprt novi sedež Nata v Bruslju, ki je stal 1,1 milijardo evrov. Menda je bil stari sedež Nata v neki stari bolnišnici, ampak dajmo se vprašati kaj je slabše in kaj je hujše. To, da Natova birokracija dela v neki stari, ampak še vseeno solidni in izpravni zgradbi ali to, da se invalidna mladina v Staro Gori pri Gorici zdravi v paviljonih iz salonitk?! Namerno omenjam ta primer, zato ker smo državljani za novi sedež Nata plačali več kot bo stala obnova oddelka na Stari Gori.

Tretji problem, ki ga imamo je pa ta, da vojaška birokracija ni sposobna racionalno uporabiti sredstev. Praktično vsi nakupi orožja večji so bili negospodarni. Drago orožje, ki ga je nabavila je bilo ali neprimerno ali neizkoriščeno. In za to oboroževanje Slovenske vojske smo plačali vsaj 1,5 milijarde evrov, pa imamo kljub temu vojsko z negativno oceno. Se pravi, večina enot ni sposobna za oboroženi boj.

V podkrepitev tega si lahko preberete pismo Simona Koreza, tiskovnega predstavnika vojske v predzadnjem Objektivu, kjer je napisal, da za negativno oceno vojske niso krivi vojaki, ampak, ga bom kar citiral, "napačne odločitve o različnih nakupih vojaške opreme in tehnike", konec citata. In najbolj zaskrbljujoč primer neizkoriščenosti tehnike je v helikopterski enoti. 55 % pilotov nima pooblastila za izvajanje operativnih nalog. Se pravi, ne smejo prevažati bolnikov, ne morejo reševati v gorah, ne morejo gasiti in tako naprej. Preprosto zato, ker vojaška birokracija ni zagotovila usposabljanja. Pa je to najkoristnejša enota, ki se prevaža z drago tehniko, ampak 55 % njenih pilotov ne leti. In ni čudno, da vam v takih razmerah ljudje iz vojske bežijo.

To so torej trije ključni krovni razlogi, zakaj socialisti nasprotujemo povečanju izdatkov za izpolnjevanje interesov Nata.

Nekaj primerov za ponazoritev sem že dal. V nadaljevanju bom to še dodatno utemeljil.

Za začetek, Vlada niti ne skriva, da to povečanje izdatkov ni namenjeno obrambi Slovenije, ampak zavezam do Natovih interesov. General Geder je lani odkrito povedal v čem je poanta, pa bom spet to podkrepil z njegovim lastnim citatom: "Zamera Nata je, da Slovenija noče prevzemati tveganja pri gradnji enot za bojevanje. Redki cilji sil, ki jih uresničimo, so nišne kapacitete. To so podporne zmogljivosti. Vojska z zastarelo opremo in nižjo usposobljenostjo predstavlja preveliko nevarnost za zaveznike." Konec citata. Skratka, Nato pakta tukaj niti najmanj ne zanimajo naše potrebe, potrebe Slovenije. Nato zanima samo koliko orožja nam lahko proda za interese vojaško industrijskih kompleksov velikih držav Nata in koliko lahko izvozi Slovenske vojske, kot žive sile, za dosego svojih ciljev v tujini.

Vojaški izdatki se lahko povečajo samo na račun slabše kakovosti zdravstvenega sistema in socialnega varstva. Ker vem da bom tukaj obtožen demagogije bom navedel zelo konkretne podatke. Slovenija ni vojaško ogrožena država, pa vendar imamo vedno več prebivalcev, ki ne morejo pravočasno priti do zdravljenja. Ampak smo soočeni s situacijo v kateri Vlada namenja 24,3 milijona evrov za vojaške izdatke dodatnih. Za skrajšanje čakalnih dob pa samo 18 milijonov evrov iz iste proračunske rezerve. Vlada je v program stabilnosti napisala, da bi izdatke javnega sektorja zmanjšala na manj kot 42 % BDP. Vi istem dahu pa dvignila vojaške izdatke na 1,2 % BDP. Tu je matematika jasna in je neusmiljena. Če bo Vlada hkrati povečala izdatke bo morala omejiti izdatke za zdravstvo, izobraževanje in socialo.

Upam si staviti, da bi bila večina naših ljudi proti povečanju vojaških izdatkov, če bi vedeli, da bo to prizadelo družbeni standard. Že tako vemo, da je Nato precej slabo zapisan pri slovenskih državljankah in državljanih in to iz popolnoma upravičenih razlogov.

Tretji razlog proti povečanju izdatkov je neracionalna poraba sredstev v preteklosti skozi katere se je izkazalo, da vojaška birokracija ni zmožna racionalnega trošenja svojih proračunov. Za oborožitev smo uporabili vsaj 1,5 milijarde evrov. Samo leta 2010 je bilo za obrambo porabljenih 583 milijonov evrov. In kaj imamo sedaj od vseh teh milijonov. Imamo vojsko, ki večinoma ni sposobna za oboroženi boj. Prejle sem citiral piarovca Slovenske vojske, ki je lepo povedal, da je vse to posledica zgrešenih nakupov. Se pravi, ne smemo, ne moremo niti pomisliti na nove nabave dokler ne odpravimo vzrokov za današnje porazno stanje.

Vojska je v preteklosti delal dve napaki. Prvič, investirala je v opremo, ki je že v osnovi neuporabna. In drugič, investirala je v opremo, ki jo vojska potem ni izkoristila. Prvi problem so investicije v staro železo in to dobesedno. Če se spomnimo samo 52 milijonov evrov za modernizacijo 30 tankov T55, ki so bili potem po petih letih že konzervirani in se zato nove posadke sploh niso usposabljale. In 80 milijonov takratnih nemških mark za rabljene protiletalske rakete Roland so bile tudi predčasno odpisane, skupaj z njimi pa se je vrglo stran tudi vse znanje. Drugi problem so bile investicije v drago opremo, ki se potem uporablja. Računsko sodišče je leta 2015 razkrilo, da je bilo oziroma ne uporablja, razkrilo, da je bilo 5,2 milijona evrov porabljenih za informacijski sistem "IS LOCK"(?), ki ga vojska do sredine 2016 ni uporabljala, vprašanje če ga sedaj. Najbrž ne. Najhujši primer pa je lansko leto razkril bivši direktor Direktorata za obrambno politiko Primož Švab, ga bom citiral, "Za zadnjo transformacijo je bila narejene nepopravljiva škoda bataljonu JRKBO, v katerega je bilo vloženih več kot 100 milijonov evrov." Ministrica pravi, da je to Švabovo osebno mnenje, ampak v začetku maja iz ostankov tega bataljona v Kranju ni bilo mogoče napraskati niti enega voda, da bi ga lahko poslali v Latvijo. Se pravi, pride do večje naravne nesreče, je ta dragocena tehnika neuporabna. Seznam zgrešenih investicij Slovenske vojske je dolg, ampak na koncu njega je poanta precej preprosta. Niti pomisliti ne smemo na nove investicije, dokler ne odpravimo vzrokov za zgrešene investicije v preteklosti.

In za zaključek, spet če posežem po citatu Korezovega pisma iz objektiva, zakaj je število vojakov vsak dan manjše. Verjamem, da tudi zaradi tega, ker se razpravljavci ne znajo odgovoriti na vprašanje, kakšno vojsko naj Slovenija ima in kako naj bo opremljena. In to je bistvo problema. Tisto kar mora razumeti vsek državljan, Slovenske vojska je zasnovana kot ekspedicijska vojska za Nato, ne pa vojska za obrambo svoje lastne domovine. Ker če bi bila to vojska za obrambo države, potem ne bi bilo nikakršne pogrebe po zviševanju obrambnih izdatkov, preprosto zato ker nismo vojaško ogroženi. In zato je treba državljankam in državljanom zelo odkrito povedati. Dodatni izdatki, ki jih je Cerar obljubil na zasedanju Nata v Bruslju, ne bodo povečali obrambne sposobnosti Slovenije. Povečali bodo samo in izključno uporabnost Slovenske vojske za Nato in zaslužke trgovcev z orožjem.

Slovenska vojska ima katastrofalno kartoteko popolnoma zgrešenih investicij in državljani se morajo zavedati, da bi povečanje vojaških izdatkov povzročilo osiromašenje socialne politike, izobraževanja in zdravstva. In prepričan sem, da večina ljudi na to nikakor ne bi pristala nikoli, in da Vlada v tej točki deluje v nasprotju s prisego, da bo delala za blaginjo Slovenije. V Združeni levici predlagamo dva sklepa. In sicer se prvi sklep glasi, da tale naš Odbor za obrambo predlaga Vladi, da mu v treh mesecih predloži analizo smotrnosti nakupov, najemov ali modernizacijo oborožitve realiziranih po letu 2000, katerih vrednost je presegla 10 milijonov evrov. Kot sem dejal v tej svoji uvodni obrazložitvi, preden se gre v kakršnekoli nove večje investicije, moramo pogledati pa razumeti kaj je šlo narobe v preteklosti, da je bil praktično vsak večji nakup vojaške opreme faliran.

In druga točka se glasi, da Odbor za obrambo predlaga Vladi odpoved napovedanega povečanja proračunskih izdatkov za izpolnjevanje zavez do Nata, kot temu reče slovenski politični razred. Te zaveze so v nasprotju s koristjo Republike Slovenije, so v nasprotju z večinsko koristjo slovenskih državljank in državljanov in ne verjamem, da ima slovenski politični razred mandat, da nadaljuje, podpira in zasleduje hujskaško vojno krokarsko politiko Zveze Nato.

Hvala.